Naslovnica Zdravlje Ishrana dojilja: Prijedlog jelovnika za žene koje doje

Ishrana dojilja: Prijedlog jelovnika za žene koje doje

3436
0
PODIJELI

Ishrana dojilja jako je važna za pravilnu produkciju i kvalitet mlijeka za bebu. Posebno je važan adekvatan unos tečnosti i hranljivih materija.

Dojenje ima povoljno dejstvo na zdravlje djeteta.

Majčino mlijeko osigurava optimalan i uravnotežen unos hranljivih sastojaka i sadrži materije koje jačaju djetetov imunološki sistem i pomažu mu u borbi protiv infekcija, bakterija i virusa.

Istraživanja su pokazala da su djeca koja su se hranila majčinim mlijekom rjeđe gojazna.

Dojenje povoljno utiče i na zdravlje majke.

Pomaže da se tijelo brže vrati u normalu nakon trudnoće, a pokazalo se da žene koje doje duži period rjeđe obolevaju od raka dojke, jajnika i dijabetesa.

Ishrana tokom dojenja treba da se temelji na piramidi pravilne ishrane.

Treba uključiti namirnice iz svih grupa: žitarice, voće i povrće, mleko i mliječne proizvode, meso, kao i zamjene za meso. Slatkiše, masti životinjskog porijekla i margarin treba jesti u malim količinama.

UNOSITE DOVOLJNO TEČNOSTI

Posebno je važno da dojilje piju dosta tečnosti.

Dnevno treba da popiju najmanje tri litra vode ili druge tečnosti, a ljeti taj unos treba da bude veći.

Adekvatna količina tečnosti, vode, blagih čajeva i prirodnih voćnih sokova veoma je bitna za uspostavljanje i održavanje laktacije.

Majkama se savjetuje da češće piju čajeve od kamilice, listova melise, koprive, anisa i komorača, jer ova biljna kombinacija podstiče stvaranje mlijeka, ublažava grčeve i oslobađa gasove iz debelog crijeva.

U slučaju smanjenog unosa tečnosti, smanjuje se izlučivanje vode preko bubrega, ali ne i količina izlučenog mleka.

Pojava tamne mokraće jakog mirisa ukazuje na nedovoljan unos tečnosti.

PLUS 500 KALORIJA

Dnevni zbir kalorija ne treba da se spušta ispod 1.800.

Žena koja doji troši oko 500 kalorija na dan samo na stvaranje mlijeka za svoje djete.

To je jednako energiji koja se potroši ukoliko pretrčite šest kilometara.

Zato i postoji pravilo da je majkama tokom dojenja potrebno dodatnih 500 kalorija na dan.

Međutim, ako je žena prije trudnoće imala prekomernu telesnu težinu ili je dobila veliki broj kilograma tokom trudnoće, taj dodatni unos kalorija treba da bude niži.

Gojaznost majke kao posljedicu može da ima smanjenu produkciju mleka, a u retkim slučajevima nemogućnost da doji. Redukcijske dijete tokom dojenja strogo su zabranjene, međutim velika je vjerovatnoća da ćete u tom periodu gubiti 0,5 kg nedeljno.

Nemojte to da vas brine, to je rezultat normalnog fiziološkog procesa.

Idealno izbalansiran jelovnik za žene koje doje

Doručak: Svježe isceđeni sok pomorandže, 2 pečena jaja, 2 kriške tosta od integralnog brašna, šolja voćne salate, kafa bez kofeina

Užina: Šejk od banana i mleka, jabuka

Ručak: 200 g pilećih grudi pečenih na roštilju, salata od mešanog povrća, pecivo

Užina: Mocarela s paradajzom, 150 g, 2 parčeta integralnog hleba, sok od pomorandže

Večera: Plava riba s roštilja 200 g, 2 šolje kuvanog povrća, 2 šolje voća

Napomena: Za vrijeme dojenja ne preporučuju se slana i začinjena hrana, suhomesnati proizvodi, bijeli luk, začini, kisela hrana, gazirana pića, alkohol i cigarete. Takođe, izbjegavajte hranu koja izaziva gasove i nadima, pre svega se misli na grašak, pasulj i pečurke.

 

Sandra Subotin (zena.blic.rs)