Naslovnica Zdravlje “Živo” žumance – ne nikako!

“Živo” žumance – ne nikako!

2317
0
PODIJELI

Žumance čini 30% mase jajeta i ima energetsku vrijednost 59 cal.

Sadrži ukupne masti i holesterol u jajetu i nešto manje od polovine ukupnih proteina.

Ono predstavlja bogat izvor esencijalnih masnih kiselina koje su važne za rast i razvoj centralnog nervnog sistema i redukciju kardiovaskularnih bolesti.

Takođe je značajan izvor gvožđa, folata i drugih vitamina B grupe, vitamina A i E, fosfora, cinka, kalcijuma, a jedan su od malobrojnih izvora vitamina D.

Žumance sadrži vitamin E i sve poznate antioksidanse.

Ono je izvor vitamina B12, koji osigurava pravilno sazrevanje crvenih krvnih ćelija, a takođe je neophodan za normalan rast svih ćelija.

Jedini vitamin koga nema u jajetu je vitamin C.

Malo je poznato da žumance sadrži karotenoide: lutein i zeaksantin, supstance pronađene u biljkama, koje se skupljaju u velikoj količini u retini oka.

Oni su izuzetni antioksidansi i štite oči od slobodnih radikala koji potiču iz UV zraka.

Lecitin u žumancetu sadrži jedinjenje holin, koje ima ulogu u razvoju mozga.

Žumance je nutrijentima bogata hrana koja se u bebinu ishranu uvodi poslije 6 mjeseci. Budite sigurni da djetetu odgovara tvrdo kuvano žumance, zbog delikatnog ukusa u kome većina djece uživa.

Sirova jaja su najpoznatiji izvor salmonele koja je izazivač teške crevne infekcije, manifestovane temperaturom, bolom u trbuhu, dijarejom.

Salmonela se obično nalazi u žumancetu.

Kako salmonela ugine na 71 C, potrebno je jaje kuvati dok žumance postane tvrdo (6 -7 min).

Otuda je jasno zašto je opasno koristiti u dječijoj ishrani sirovo žumance bilo da je ono upotrebljeno za pravljenje majoneza ili umućeno sa šećerom, što se istina, nekad koristilo u narodnoj medicini u terapiji malokrvnosti.

 

Autor: Kuvarica